Καθώς η Ελλάδα προχωρά μπροστά, ανανεώνεται και το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Δεν πρόκειται για επιφανειακές παρεμβάσεις, αλλά για μία ριζική μεταρρύθμιση που βελτιώνει αισθητά την εμπειρία των ασθενών και βελτιώνει τις εργασιακές συνθήκες του προσωπικού.
Τα τελευταία 2,5 χρόνια το ΕΣΥ βρίσκεται σε μία νέα πορεία: πιο δυναμική, πιο προσβάσιμη, πιο φιλική. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας δεν χωρά σε μικροπολιτικές τακτικές. Η εργαλειοποίησή του από οποιαδήποτε πλευρά, το οδηγεί σε υποβάθμιση, με θύμα τον ίδιο τον ασθενή.
Είναι ξεκάθαρο: Η υπονόμευση του ΕΣΥ πλήττει την εθνική συνοχή, όχι απλώς το εκάστοτε κυβερνητικόσχήμα. Είναι η ώρα να δούμε την αναβάθμιση του ΕΣΥ ως εθνική υπόθεση, που υπερβαίνει τα κομματικά συμφέροντα.
Οι μεταρρυθμίσεις μας αποτελούν επένδυση στο μέλλον των επόμενων γενεών.
Η σχέση του πολίτη με το Σύστημα Υγείας άλλαξε και θα συνεχίσει να αλλάζει, χάρη σε μία σειρά στοχευμένων παρεμβάσεων. Η δωρεάν τηλεφωνική γραμμή 1566, το myHealthapp, και η νέα πλατφόρμα finddoctors.gov.gr αποτελούν, πλέον, το «ψηφιακό μέτωπο» για την άμεση πρόσβαση. Σε λίγες μόνο ημέρες, οι πολίτες αξιοποίησαν πάνω από 200.000 ραντεβού, φέρνοντας τη συνολική μηνιαία διαθεσιμότητα στις 830.000. Αυτός ο θεαματικός υπερδιπλασιασμός της διαθεσιμότητας είναι πρωτοφανής στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Ο πολίτης αποκτά έλεγχο, διαφάνεια και άμεση δυνατότητα προγραμματισμού των εξετάσεών του.
Στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών λειτουργεί πλέον το «βραχιολάκι», ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό σύστημα ιχνηλάτησης που δείχνει με ακρίβεια τη σειρά προτεραιότητας και εξασφαλίζει αξιοκρατία και ασφάλεια για όλους. Ο πολίτης που μεταβαίνει στις Δομές Υγείας έχει δικαιώματα, έχει αξιοπρέπεια και απολαμβάνει την περίθαλψη για την οποία έχει άλλωστε πληρώσει. Χάρη στις στοχευμένες παρεμβάσεις και τις οργανωτικές αλλαγές που υλοποιούμε τους τελευταίους μήνες, ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης στα ΤΕΠ μειώθηκε κατά 65% την περίοδο Φεβρουάριος – Οκτώβριος 2025. Ο χρόνος αυτός έχει, πλέον, διαμορφωθεί στις 3 ώρες και 30 λεπτά, βελτιώνοντας ουσιαστικά την εμπειρία των ασθενών στα επείγοντα. Κάθε βήμα προόδου στο ΕΣΥ σημαίνει πιο ανθρώπινη φροντίδα, λιγότερη ταλαιπωρία και πιο αποτελεσματικές υπηρεσίες για όλους. Ταυτόχρονα, με την καθιέρωση της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείου μπαίνει τέλος στην αβεβαιότητα. Πλέον, ο κάθε ασθενής γνωρίζει με σαφήνεια τον ακριβή χρόνο της προγραμματισμένης του επέμβασης. Πρόκειται για μία λιτή αλλά κρίσιμη μεταρρύθμιση που ενισχύει δραστικά τη διαφάνεια, την αξιοπιστία του συστήματος και την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τα νοσοκομεία.
Υλοποιούμε για το ΕΣΥ τον μεγαλύτερο εκσυγχρονισμό των υποδομών του. Χρησιμοποιώντας πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προχωρά η ανακαίνιση και ο εξοπλισμός 97 δημόσιων νοσοκομείων, 156 Κέντρων Υγείας και 86 Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών. Παράλληλα, με τη στήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, κατασκευάζονται τρία υπερσύγχρονα νοσοκομεία σε Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή και Σπάρτη, ενισχύοντας την Περιφερειακή Υγεία, ενώ δρομολογείται και το κρίσιμο Ογκολογικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης. Η νέα εποχή του ΕΣΥ χτίζεται σήμερα. Επιπρόσθετα, τα νοσοκομεία μας είναι στελεχωμένα με εξαιρετικούς επιστήμονες: Σε σχέση με το 2021, πλέον έχουμε 10% περισσότερους γιατρούς και 8% περισσότερους νοσηλευτές. Πρόσφατα, παραβρέθηκα στην ορκωμοσία 158 νέων διασωστών – πληρωμάτων ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ, που την επόμενη μέρα έπιασαν δουλειά ενισχύοντας την πρώτη γραμμή του ΕΣΥ.
Άφησα για το τέλος μία παρέμβαση που δεν είχε συμβεί στα χρονικά του ΕΣΥ. Να τονίσω ότι η αξιολόγηση, όπως την αντιλαμβανόμαστε στο υπουργείο Υγείας, λειτουργεί ως επιβράβευση της αριστείας και ως μοχλός διόρθωσης των αδυναμιών. Δεν αρκεί η εσωτερική αξιολόγηση. Έτσι λοιπόν, το σύγχρονο ΕΣΥ στηρίζεται στην αξιολόγηση ως εργαλείο ποιότητας. Ο τελικός αποδέκτης των υπηρεσιών, ο πολίτης, μπορεί, πλέον, να μας αξιολογήσει. Γι’ αυτόν τον σκοπό θεσπίστηκε η πλατφόρμα αξιολόγησης μέσω SMS, μετατρέποντας την εμπειρία του ασθενή σε φωνή. Πάνω από 15.000 ασθενείς έχουν συμμετάσχει: το 75% δηλώνει ικανοποιημένο ή πολύ ικανοποιημένο από τη νοσηλεία του και το 93% βρήκε το γιατρό που χρειαζόταν. Τα δεδομένα που συγκεντρώνουμε, μας ικανοποιούν, αλλά δεν μας εφησυχάζουν. Περισσότερο λειτουργούν ως πηγή ισχυρής ώθησης για περαιτέρω βελτίωση. Η αξιολόγηση είναι το απαραίτητο μέσο διοίκησης, και το ΕΣΥ αναβαθμίζεται μόνο όταν δίνει προτεραιότητα στη φωνή εκείνων για τους οποίους ιδρύθηκε.
Υπηρετώντας το Εθνικό Σύστημα Υγείας επί είκοσι χρόνια, έχω δει τις προκλήσεις από πρώτο χέρι. Γνωρίζω τις δυσκολίες και τις ελλείψεις, αλλά έχω δει και το πείσμα και την αγωνιστικότητα των ανθρώπων του. Σε αυτό το πλαίσιο, η χώρα μας πέτυχε διεθνή αναγνώριση με το πιο σύγχρονο εμβολιαστικό πρόγραμμα της Ευρώπης. Ήρθε η ώρα να αξιοποιήσουμε αυτή τη δυναμική. Το ΕΣΥ μεταμορφώνεται – η αλλαγή είναι ήδη εδώ. Για να ολοκληρωθεί, όμως, απαιτείται και η δική μας αλλαγή νοοτροπίας. Ας αξιοποιήσουμε τις δυνατότητές μας, αφήνοντας πίσω τις λογικές της μικροπολιτικής. Ας πορευτούμε με ενότητα και συνεργασία, για να προσφέρουμε στους πολίτες το Σύστημα Υγείας που πραγματικά τους αξίζει.
Βραδυνή | 01/11/2025





